Dodatek mieszkaniowy jest przyznawany na 6 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu złożenia wniosku. Jest on wypłacany do 10 dnia każdego miesiąca.
Przyznanie dodatku mieszkaniowego uzależnione jest od spełnienia określonych warunków zawartych w ustawie a dotyczących: tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego, powierzchni zajmowanego lokalu oraz wysokości dochodu.
Przyznanie dodatku mieszkaniowego następuje w drodze decyzji administracyjnej, która ma charakter decyzji związanej, a nie uznaniowej. Oznacza to, że organ zobligowany jest przyznać dodatek mieszkaniowy, jeżeli osoba, która z takim wnioskiem wystąpiła, spełnia ustawowe przesłanki. Decyzja ta ma charakter decyzji czasowej, bowiem wydana jest na ściśle określony czas – 6 miesięcy. Przyznanie dodatku mieszkaniowego na kolejne sześciomiesięczne okresy następuje po każdorazowym złożeniu nowego, kompletnego wniosku i spełnieniu ustawowych warunków.
W celu uzyskania dodatku mieszkaniowego należy złożyć wniosek wraz z deklaracją o dochodach gospodarstwa domowego za okres 3 miesięcy kalendarzowych poprzedzających dzień złożenia wniosku na obowiązującym druku oraz przedłożyć do wglądu:
W wypadku stwierdzenia, że osoba, której przyznano dodatek mieszkaniowy, nie opłaca na bieżąco należności za zajmowany lokal mieszkalny, wypłatę dodatku mieszkaniowego wstrzymuję się w drodze decyzji administracyjnej, do czasu uregulowania zaległości. Jeżeli uregulowanie zaległości nie nastąpi w ciągu 3 miesięcy od dnia wydania decyzji wstrzymującej wypłatę, decyzja o przyznaniu dodatku mieszkaniowego wygasa. W wypadku uregulowania należności w terminie ww. wypłaca się dodatek mieszkaniowy za okres, w którym wypłata była wstrzymana.